Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.05.2008 10:54 - Нашата гледна точка по транспортните протести
Автор: ssi Категория: Други   
Прочетен: 1883 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 30.05.2008 12:31



БРАНШОВИ СЪЮЗ ЗА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА В ТРАНСПОРТА

 

БРАНШОВА КАМАРА НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ ВОДАЧИ И ПРЕВОЗВАЧИ

 

ФЕДЕРАЦИЯ „АВТОБУСНИ ПРЕВОЗИ”

 

 

      СЪЮЗ ЗА СТОПАНСКА ИНИЦИАТИВА

 

България, 1407 София, кв.“Лозенец”, ул.”Кап.Тодор Ночев” 30, тeл: 9624784,

факс: 962 4836, URL: http//www.ssi-bg.org, блог: www.ssi.blog.bg,  e-mail: office@ssi-bg.org

 

 

ДО

Г-Н СЕРГЕЙ СТАНИШЕВ

МИНИСТЪР ПРЕДСЕДЕТЕЛ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ДО

Г-Н ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ

МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ДО

Г-Н ПЕТЪР ДИМИТРОВ

МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА

И ЕНЕРГЕТИКАТА НА

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ДО

Г-Н ПЛАМЕН ОРЕШАРСКИ

МИНИСТЪР НА ФИНАНСИТЕ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

ДО

БРАНШОВИТЕ ОРГАНИЗАЦИИ В

ОТРАСЪЛ „ТРАНСПОРТ” В

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

 

Уважаеми Г-н Министър председател,

Уважаеми Г-да Министри,

Уважаеми Колеги,

 

Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), Федерация на автобусните превозвачи и Съюзът за стопанска инициатива (ССИ) следят с огромно безпокойство състоянието на пазара на автомобилните превози в Р. България и общото състояние на транспортния отрасъл. Няма да скрием своето голямо безпокойство от развоя на събитията и от състоянието на отрасъла. Възникналата кризисна ситуация ни задължава да Ви осведомим за следните свои гледища и предложения:

 

 

І. По състоянието на пазара на автомобилните превози.

 

Прехвърлянето на увеличението на акциза на горивата, предвидено за 2009 г., към бюджета за 2008 г. беше погрешно. ССИ многократно предупреждаваше по време на обсъждането на бюджета за 2008 г., че подобна политика е порочна и че увеличението на акцизите ще има негативен кумулативен ефeкт и ще предизвика социално напрежение. Нашите аргументи бяха игнорирани, но за огромно съжаление те се оказаха основателни.

Негативната тенденция на увеличение на цените на суровия петрол и на горивата ще се запази в световен мащаб. Основателността на подобна теза може лесно да се докаже, като се направи справка за фючърсните сделки, които се сключват на стоковите борси. Нямаме никакво основание да очакваме намаляване на цените на суровия петрол и на горивата, както в близко време, така и в по-далечна перспектива.

Състоянието на пазара на антомобилните превози дава достатъчно основание да бъде обявена официално криза на пазара с всички произтичащи от това последици.

 

ІІ. Относно протестите и започналите преговори.

 

Със съжаление трябва да констатираме, че протестиращите днес колеги не проявиха никаква далновидност и не подкрепиха нашите критики към увеличаването на косвените данъци в бюджет 2008 г. Нещо повече – тогава някои от тях ни обвиниха в некомпетентност и ни заподозряха в желание да развалим отношенията им с изпълнителната власт. Отчасти ги оправдаваме – превозвачите зависят в огромна степен от изпълнителната власт и от съответните държавни институции, що се отнася до издаването на всевъзможните лицензи, разрешителни и други подобни. Факт е обаче, че точният момент, когато трябваше да се дискутира въпросът за акцизите беше пропуснат от браншовите организации на превозвачите. Проблемът се повдига днес – дни преди да започнат първите консултации по бюджета за ... 2009 г.

Направен беше нескопосан опит да бъдат привлечени към протеста таксиметровите превозвачи, без да бъде потърсено мнението на тяхната представителна браншова организация. Подобен не до там коректен подход е напълно в тон с поведението на някои от протестиращите в края на 2003 г., когато те се противопоставиха на протестите на таксиметровите превозвачи, насочени срещу недопустимото увеличаване на акциза на газ пропан – бутан.

Днес, те протестират срещу нивото на акцизите на дизеловото гориво и бензина, при положение, че нивата им, заложени в програмата за „финансова евроинтеграция” все още не са достигнати. Едновременно с това, нивото на акциза на пропан – бутана в България е трето по големина в целия Европейски съюз ![1] Също така, днес протестиращите искат държавна намеса срещу производителите и вносителите на горива, докато през 2003 г., те изцяло въприеха официално заявените позиции на „Лукойл” по акцизната политика.

Пишем горното не защото сме злопаметни, а защото не бива да сме късопаметни. Не може политиката в транспорта и акцизната политика при горивата да бъдат разглеждани „на парче”. Всички акцизни ставки трябва да бъдат разглеждани в комплект.

Оценяваме положително заявлението на правителството, че акцизите на дизела и бензина няма да бъдат увеличавани през следващите две години. Едновременно с това не бива да забравяме, че увеличението за 2009 г. вече е „изконсумирано”, а до достигането на проектните ставки остава съвсем малко:

- при безоловния бензин е достигната ставка от 685 лева/1000 л. Ставката, която трябва да се достигне е 702 лева/1000 л. или през 2011 г., увеличението трябва да бъде 17 лева/1000 л.

- при дизеловото гориво е достигната ставка от 600 лева/1000 л. Ставката, която трябва да се достигне е 645 лева/1000 л. или през 2011 г., увеличението трябва да бъде 45 лева/1000 л.

- за сравнение, при газ пропан – бутан, е достигната ставка от 340 лева/1000 кг, при положение, че минимално изискуемото ниво от eвропейските директиви е ... 244 лева/1000 кг[2].

Определено сме озадачени от начина на сформиране на работната група, в която се водят преговорите между превозвачите и изпълнителната власт. Естественото очакване беше, че в групата ще бъдат включени ВСИЧКИ представителни браншови организации на социалните партньори, които участват в Отрасловия съвет по транспорт, както и ВСИЧКИ други браншови организации, които имат интерес във водените преговори. Оказа се обаче, че на практика, участниците от страна на бранша са представени произволно – най-меко казано, без да има ясен критерий, по който е станало включването им в групата за преговорите. Последното не придава по никакъв начин достатъчно представителен характер на водените преговори.

Налага се да напомним, че в съответствие с разпоредбите на Кодекса на труда, Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) и Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП) са представителни браншови, работодателски организации, тъй като те са реално съществуващи членове на Съюза за стопанска инициатива (ССИ) – представителна на национално ниво работодателска организация, която от своя страна е член на представителна пред Комисията и пред Съвета европейска работодателска организация – UEAPME.

 

ІІІ. Предложения и искания на БССИТ, БКТВП, ФАП и ССИ.

 

Изброените организации настояват за незабавното включване в преговорите на Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) и Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), в качеството им на представителни браншови, работодателски организации.

Изброените организации апелират да бъдат изчерпани всички възможности за преговори, преди да се премине към масови протестни действия, които ще създадат сериозни проблеми на напълно невинни граждани.

Изброените организации настояват за разглеждане на проблемите на транспорта в тяхната цялост, а не да се робува на контрапродуктивния подход да се работи „на парче”.

Изброените организации настояват представителите на изпълнителната власт да се вслушат в оценките на браншовите организации и да предприемат мерки за рязко пресичане на корупционните практики в администрацията, които създават хаос в транспорта и съсипват легалните превозвачи с нелоялната конкуренция на незаконните превозвачи. Съществуването на нелицензиран таксиметров превоз, както и на незаконен общински и междуградски превоз се дължи единствено и изключително на режима на търпимост към тях, поддържан от Държавната автомобилна инспекция (ДАИ). Имахме възможността да представим малка част от „колекцията ни” от крещящи примери на толерантното отношение към незаконните превози пред член на политическия кабинет на Министерството на транспорта. Можем да затрупаме всички с неограничен брой примери на подобни лоши практики.

Като отчитат останалото малко поле за маневриране в сферата на акцизите на дизеловото гориво, изброените организации правят мотивирано предложение, за премахване на винетните такси в Р. България. При сегашният ръст на цените на горивата, нарастването на приходите в хазната за сметка на увеличените приходи от ДДС, оправдава  НЕЗАБАВНОТО предприемане на подобна мярка.

Пак във връзка с горното, изброените организации настояват Правителството и Народното събрание да дадат гаранции, че след достигането на изискуемите нива на акциза на бензина и дизеловото гориво през 2011 г., ще последва поне пет годишен период, през който размерът на акцизите на горивата ще бъде „замразен”.

Като изхождат от факта, че таксиметровият транспорт в големите градове в България „не е лукс, а средство за предвижване”, изброените организации настояват да се проведат добронамерени консултации между заинтересуваните страни за намаляване на акциза на газ пропан – бутан с не по-малко от 40 лева/1000 кг или ориентировъчно с 40 % от надвишението над минимално изискуемата ставка според европейските директиви.

Изброените организации смятат, че съществува много голям брой недомислия, противоречия и несъвършенства в действащата нормативна уредба на транспортния отрасъл. Във връзка с това, те настояват за добросъвестен преглед на съществуващата нормативна база, при широко участие на браншовите организации на превозвачите, който да доведе до премахване на опасните вътрешни противоречия в нея и да я направи по-приложима и адекватна.

Изброените организации заявяват, че подкрепят всички обосновани и адекватни искания на протестиращите до този момент браншови организации.

 

ІV. Заключително изявление.

 

Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), Федерация на автобусните превозвачи и Съюзът за стопанска инициатива (ССИ) заявяват, че тяхната намеса в конфликта между правителството и определени браншови организации, няма за цел да обслужва политическите интереси на която и да е политическа партия – управляваща или опозиционна.

Изброените организации, няма да допуснат да бъдат „яхнати” или „употребени” от политическите сили. В своята дейност, те ще останат на терена на „индустриалната демокрация”, или казано на специализиран социологически език – в рамките на „корпоративния модел на посредничество между интересите”. Те нямат намерение да навлизат или да бъдат въвличани в „плуралистичния модел на посредничество между интересите” или иначе казано - в политически игри през предизборната година, предхождаща редовните парламентарни избори.

Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ), Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи (БКТВП), Федерация на автобусните превозвачи и Съюзът за стопанска инициатива (ССИ) настояват за разработване на нова стратегия за развитие на транспортния отрасъл, която да отчита установилите се негативни тенденции през последните години, геополитическите интереси на страната, както и технологичният напредък в областта на автомобилостроенето и използуването на иновационни горива.



[1] Преди България са само Австрия и Словакия. Акцизните ставки в евро за 1000 кг там са като следва: Австрия – 261 евро/1000 кг; Словакия – 200 евро/1000 кг. В България акцизната ставка е 174 евро/1000 кг. В идващата след България, Швеция (!), акцизната ставка е 145 евро/1000 кг. Най-ниската ставка е в Нидерландия – 96 евро/1000 кг, а в Белгия, Малта и Финландия не се плаща акциз върху пропан – бутана.

[2] Council of the European Union, Council Directive restructuring the Community framework for the taxation of energy products and electricity, Common Guidelines, Interinstitutional File: 97 / 0111 (CNS), Brussels, 6 October 2003.



Тагове:   Нашата,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ssi
Категория: Други
Прочетен: 1568366
Постинги: 141
Коментари: 355
Гласове: 2148
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930