Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.06.2009 14:51 - Гражданска коалиция предприема превантивни действия срещу купуването на гласове
Автор: ssi Категория: Други   
Прочетен: 3266 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 04.06.2009 12:57


  

ИЗЛОЖЕНИЕ НА ТЕОДОР ДЕЧЕВ – ЗАМЕСТНИК ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УС НА ССИ ВЪВ ВРЪЗКА С ПРЕДПРИЕТИТЕ ПРЕВАНТИВНИ МЕРКИ СРЕЩУ КУПУВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ

 

image

Христо Гагов (ССИ), Теодор Дечев (ССИ) и Иван Павлов (СФСМВР) (от ляво на дясно)

Уважаеми Представители на средствата за масово осведомяване,


Причината за днешната ни среща са предстоящите избори за депутати в Европейския парламент и за народни представители. Една от болезнените и доста обидни за българската общественост теми е въпросът за продължаващата практика за „търгуване” на гласове. Търговията с гласове се организира по различни технологии и с различни мащаби, но като цяло придобива все по-грозен и уродлив вид.

Безпокойството ни около търговията с гласове се опира на редица съображения, които ще изброим съвсем накратко, с ясното съзнание, че може да Ви прозвучат банално и отегчително.

- Купуването на гласове деформира народния вот и драстично нарушава конституционно закрепеното право на равно гласоподаване в полза на кандидати, разполагащи със значителни финансови ресурси;

- Купуването на гласове само по себе си представлява пране на мръсни пари. При търговията с гласове, очевидно НЕ осчетоводени средства с неясен произход се изразходват за да бъдат трансформирани в политическо влияние, а от там и в „чисти” парични средства;

- Купуването на гласове води до масови негативни нагласи към самия избирателен процес, който е в основата на демократичната политическа система. Търговията с гласове на практика подравя (при това забележимо) основите на конституционния строй в Р. България.

 

При досегашната законодателна уредба, купуването на гласове беше най-опасно по време на изборите за местна власт, тъй като при изборите на кметове на общини и на населени места, дори и един глас може да се окаже от решаващо значение.

Пропорционалните системи за избор на народни представители и на евродепутати са относително по-малко чувствителни към търговията с гласове, но последните промени в Закона за избор на народни представители, променят в значителна степен положението. Въвеждането на 31 едномандатни избирателни района, в които ще се извърши избор на народни представители по мажоритарна система с относително мнозинство (тоест изборът е в един тур и получилият най-голям брой гласове печели – “The winner takes it all”), рязко повишава риска от извращаване на изборните резултати поради търговия с гласове.

 

По всички тези причини, представени тук съвсем сбито и без подробности, Съюзът за стопанска инициатива (ССИ) предлага да се проведе гражданска инициатива, насочена към превенция на престъплението „търговия с гласове”.

Съюзът за стопанска инициатива (ССИ), обявява публично, че е готов да заплати всяка информация за търговия с гласове, която е автентична и може да бъде използувана за предизвикване на наказателно преследване срещу купувачи на гласове и техните възложители на всички нива. Максималното възнаграждение за достоверна и използуваема информация ще бъде от порядъка на 10000 (десет хиляди) лева.

Смисълът на кампанията е купувачите на гласове да знаят, че има обществени сили, които са готови да заплатят тяхното идентифициране и изобличаване, с ясната цел да се стигне до наказателно преследване и до осъдителни присъди. Ние искаме, купувачите на гласове да имат едно на ум, че всеки продавач на гласове, може да се окаже информатор на обществената кампания срещу изборната търговия, мотивиран от възможността да получи възнаграждение, по-високо от тяхното заплащане.

 

Целта на предприетите действия не е толкова в това да изобличим един или друг купувач на гласове на по-ниско или на по-високо ниво. Целта е да създадем обстановка на несигурност за купувачите, която да доведе до общо намаляване на тяхната активност. За съжаление, ще бъде много трудно да оценим постигнатите резултати, защото е изключително трудно да се измери обемът на подготвяни, но НЕизвършени престъпления.

Това обаче едва ли би трябвало да ни обезсърчава. Акцията, която стартираме днес на 01 юни 2009 г., няма да се ограничи с тазгодишните избори – тя ще продължи и при следващи изборни кампании, без значение за какви органи на властта ще бъдат те. Днес просто правим първата стъпка в начинание, което се надяваме да се превърне в постоянна практика.

Средствата за осъществяване на кампанията ще бъдат осигурени изцяло от Съюза за стопанска инициатива (ССИ), като ще се вземат всички мерки срещу възникване на конфликти на интереси. По тази причина на този етап няма да обявяваме банкова сметка, в която да се събират средства в подкрепа на кампанията. Такива средства ще се приемат само след внимателна и добросъвестна проверка на желаещите да подкрепят кампанията финансово.

 

 

Уважаеми Представители на средствата за масова информация,

 

До този момент, официални медийни партньори на кампанията за превенция на купуването на гласове са Българската асоциация на регионалните медии (БАРМ) и новинарският интернет портал „НЮЗ.БГ”. Бих казал, че за нас те са колкото медийни партньори, толкова и съорганизатори.


image

Иван Павлов (СФСМВР), Весела Вацева (БАРМ) и Милослав Йосифов (www.news.bg) (от ляво на дясно)

Обръщаме се към Вас, с надеждата, че и Вие ще подкрепите акцията срещу търговията с гласове. За нас е от особено значение, информацията за обявената награда от страна на ССИ да добие максимална известност, за да изиграе своята превантивна роля. За нас ще бъде огромна чест и ще изпитаме истинско удовлетворение, ако Вие подкрепите кампанията срещу търговията с гласове. Заедно можем да направим стъпка към преобръщане на обществените нагласи по отношение на търговията с гласове.

 

Свидетели сме на медийна кампания, в която непрекъснато се повтаря, че търговията с гласове е престъпление. Организаторите на тази кампания, вероятно се ласкаят от идеята, че това съобщение може да се превърне едва ли не в основен предизборен лозунг. Всъщност, ефектът от това механично повтаряне не е по-различен от влиянието на надписите за вредата от никотина върху кутиите с тютюневи изделия и рекламните билбордове за тях. В известен смисъл, някои от посланията върху кутиите с цигари са дори по-остроумни.

Затова, вместо да се включим в ритуалното цитиране на положения от закона, които са известни на всички, ние започваме тази кампания срещу купувачите на гласове, опитвайки се да действуваме про-активно и превантивно. С помощта на обществеността и с Ваша помощ може и да постигнем успех.

 image
Тодор Райков (МАСИ), Христо Гагов (ССИ), Теодор Дечев (ССИ), Иван Павлов (СФСМВР), Весела Вацева (БАРМ) и Милослав Йосифов (www.news.bg) (от ляво на дясно)

Забележка: Непосредствено след пресконференцията на ССИ, МАСИ, БАРМ, НЮЗ.бг и СФСМВР, Съюзът за стопанска инициатива изпрати писма до ДАНС и до Главна дирекция "Криминална полиция", с които те са известени за предприетата инициатива срещу купуването на гласове и се предлага своевременното координиране на действията на създадената гражданска коалиция с тях.



Тагове:   маси,   ДАНС,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ssi
Категория: Други
Прочетен: 1567562
Постинги: 141
Коментари: 355
Гласове: 2148
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930