Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2008 08:25 - Мая Антова-Червеняшки пред вестник "Дневник".
Автор: ssi Категория: Други   
Прочетен: 4689 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 27.08.2008 08:26


Мая Антова-Червеняшки ръководител на Центъра за професионално обучение към ССИ във Враца пред вестник „Дневник” БЕЗРАБОТНИТЕ СЕ НАУЧИХА КАК ДА СЕ СПРАВЯТ С ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА

 

от Румен Лозанов, Видин 25 август, 16:02

 

image
                                                             Снимка: Вестник "ДНЕВНИК" 

 


Във Видинска област беше реализиран проект по програма "Подпомагане на малък бизнес". Целта му е да се активизира пазарът на труда, да се насърчи разкриването на нови работни места и предприемачеството сред трайно безработни и лица в неравностойно положение. Проектът обхвана общините Бойница, Кула, Грамада, Макреш. Продължи 7 месеца, през което време бяха обслужени 30 бенефициенти - 27 безработни лица и 3 новостартирали фирми, регистрирани през последните 24 месеца. Бяха регистрирани 4 земеделски производители, двама еднолични търговци, един безработен стартира бизнес дейност като ЕООД. Изпълнител на проекта беше ЕТ "Деметра - Мая Антова" - Враца, с подкрепата на Съюза за стопанска инициатива и Международния център за обучение на малък и среден бизнес.

 

Г-жо Антонова, достатъчни ли са 7 месеца за този проект, който реализирате в общини, където има висока безработица?

 

- Седем месеца са достатъчно дълъг срок за стартиране, опознаване, организиране и за техническо изпълнение на заложените дейности в проекта. Друг е въпросът, че при него се работеше с хора. И то с хора, които са били твърде дълго заблуждавани, объркани и живеещи почти в изолация. Затова седем месеца се оказаха твърде кратък срок, по който трябва да премине всеки от тях, за да бъде завършен цял един цикъл. Какво имам предвид? Услугата, която предложихме, е за подпомагане на малък бизнес. Тъй като тя предвижда регистрация на частни земеделски производители и фирми, ние бяхме заложили следните показатели - да обучим 27 безработни лица, от тях да регистрираме двама частни земеделски производители, двама ЕТ и едно ЕООД. Регистрирахме вместо предвидените двама четирима частни земеделски производители. Дотук добре, даже прекрасно. Но в същото време, когато тяхната дейност е в разгара си, проектът приключва. А те тъкмо сега се нуждаят от консултациите по пчеларство и медопроизводство, животновъдство, ежемесечното подаване на документи в НАП, сключване на трудови договори за сезонни дейности, управление на финансовия поток и други, и други задължения, с които ни е натоварила родната система.

 

Какъв период от време изискват според вас проектите за предприемачество?

 

- Според мен, когато се правят проекти за предприемачество, трябва да са на три етапа - квалификация, стартиране на бизнес и управление на бизнес, и да продължат най-малко 14 месеца. Вярно, че всички тези услуги ние ги проведохме под формата на обучителни семинари, консултации, но съвсем друго е да бъдат изиграни и на сцената на действителността.

 

По какви критерии избрахте хората, който да се включат в проекта?

 

- Едните критерии бяха чисто техническите показатели, но другият критерий бе желанието на безработния да промени себе си, живота си, а по този начин и тези, сред които живее. Така ще промени мъничко към по-добро и родното си село, нашата държава, а защо не и света... Това всъщност после стана наше мото и няма семинар, на който да не си го припомняхме в началото и в края.

А до самите хора не се стигна трудно, тъй като Дирекция РСЗ - Монтана, и Дирекция "Бюро по труда" в гр. Кула бяха създали перфектна организация по одобрените проекти и да кажа, че ни оказваха съдействие, е слабо казано. По-скоро работата беше обща работа. И тук искам да изкажа искреното си възхищение от високия професионализъм и етиката на служителите на структурите на Агенцията по заетостта в ДРСЗ - гр. Монтана, и ДБТ - Кула. Една наистина работеща администрация, и то работеща с душа сърце.

 

Имаше ли много желаещи да получат помощта, която предлагате?

 

- Определено да. Интересът бе голям и от хората, които не бяха регистрирани към бюрата по труда. Затова нашият екип се сформира като пилотен и провеждахме семинарите по местоживеене на бенефициентите. Това позволи на семинарите да присъстват всички желаещи. Например в селата Раброво и Раковица кметовете се постараха услугата да достигне до всички, а самите те лично присъстваха на всеки семинар, касаещ проекти и програми, които са пряко свързани с административните дейности или с техните райони.

 

Зад цифрите и отчетите стоят и конкретни хора. На какво се научиха чрез вас?

 

- Проведохме обучителни семинари и консултации по различни дейности, свързани с предприемачеството. Но чрез нас хората научиха и си повярваха, че могат да се справят с предизвикателствата. Никога няма да забравя колко притеснени бяха в началото. А на пресконференцията дойдоха уверени, усмихнати, горди с първите произведени от тях продукти.

 

Доволни ли сте от резултатите, които днес отчитате по проекта?

 

- Определено да, изпълнението ни по програмата е 40 на сто над предвиденото.

 

С какви трудности се сблъскахте по време на проекта и бихте ли ги конкретизирали в план тип на бенефициента: индивидуални безработни, фирми, земеделски производители?

 

- Част от безработните са предани до живот на манталитета "аз съм безработен, тук съм, за да получа дневните, чакам следващата възможност да живея на гърба на работещите и държавата, защото те са ми длъжни". Новостартиралите фирми се страхуваха да назначават хора от бюрата по труда. Докато земеделските производители нямат време за глупости - земята не чака, плевелите нямат почивен ден, животните са като малките деца - ангажиментите ги гонят непрекъснато.

 

Кое беше голямото предизвикателство за вас по време на работата ви по проекта?

 

- Безработният да каже аз искам и мога!

 

Каква е перспективата пред бенефициентите на проекта?

 

- Каквато е пред всички частни фирми в България - работят ли добре, запазят ли постоянството си, ще успеят. Още повече, че субсидиите са вече факт, подкрепата на финансовите институции също, а както вече казах, в наше лице те имат професионална подкрепа за развитие на техния бизнес. Не разберат ли това, започнат ли да си търсят оправданието с бюрократични пречки и други подобни, ще се върнат на изходна позиция.

 

От какви последващи проекти се нуждаят хората, останали без работа, и имате ли идеи за реализация?

 

- Смятам, че Националната програма по заетостта е добра, просто трябва да се изпълнява. И да се пипа с твърда ръка. Свидетел съм как служителите в различни бюра по труда се страхуват едва ли не от трайно безработни лица, които са научили пътеката да пишат до МТСП и да се оплакват безпричинно. Това води до неприятни последици не за наглия безработен, а за съвестно изпълнилия задълженията си служител.

 

Колко души бяха ангажирани в проекта и как бяха разпределени задачите?

 

- Общо 16 души - ръководител, консултант, координатор, счетоводител, технически лица, експерти по икономика, счетоводство, социални дейности, селски туризъм, реклама, банкови специалисти, юристи. С офис на управление във Враца и офис по изпълнение в с. Бойница. Всеки имаше изготвен план за работа и се следеше за неговото изпълнение. В процеса на работата се налагаха и промени.

 

На каква стойност бе този проект и лесно ли ги спечелихте?

 

- Оценителите явно детайлно разглеждат проектите, защото, когато отидох на подписването на договора в Агенцията по заетостта, служителите дори ме поздравиха. Самият проект бе изготвен на база данни от доклада на Световната банка, насоките за развитие, които тя дава за този беден регион, актуалните статистически данни на бюрото по труда в Кула, програмите за развитие на общините Кула, Бойница, Макреш и Грамада за периода 2004 - 2013. Дейностите, които заложихме в него, бяха изцяло съобразени с действителността и перспективите на регионите.

 

Какви са следващите ви планове за сферата на активните услуги на пазара на труда?

 

- Поне още 3 години да поддържаме връзка с хората от програмата. Да им изготвим проекти за кандидатстване по различни дейности, които заедно да изпълним - те като изпълнители, а ние като консултанти. Хвърлихме хората в дълбоката вода, длъжни сме да им помогнем да изплуват.

 

http://pazari.dnevnik.bg/show/542123/

 



Тагове:   мая,   вестник,   дневник,


Гласувай:
1



1. анонимен - бизнес-сайт бесплатно
29.03.2012 22:21
Добрый день, #uname! Увидел классную возможность сделать АБСОЛЮТНО БЕСПЛАТНО сайт для бизнеса

Можно сделать себе интернет-магазин или корпоративный сайт - за полчаса. Система очень простая, любой разберется!

Если станет интересно, можно посмотреь в группе http://vk.com/neosite или зайти на офф. сайт: http://demo.neobroker.ru
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ssi
Категория: Други
Прочетен: 1567632
Постинги: 141
Коментари: 355
Гласове: 2148
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930