Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.05.2008 15:42 - Автопротест ?
Автор: ssi Категория: Други   
Прочетен: 1944 Коментари: 0 Гласове:
0




Автопротест?

 

16 май 2008 | 01:01 |

 

Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюз на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) изпратиха протестно писмо до Министерство на транспорта, Народното събрание и парламентарната комисия по транспорт и съобщения, в което заплашват с протест, ако държавата не предприеме „незабавни и адекватни мерки” за неутрализиране на влиянието от поскъпването на горивата.

Предупреждението за протест предизвика реакциите на народните представители. Зам.-председателят на Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание Мартин Димитров каза, че през последните две години акцизите на горивата в България са били увеличени предсрочно. Независимият депутат и председател на Единна народна партия Мария Капон заяви, че в средата на годината не е възможно да има намаление на акциза върху горивата или частично облекчаване за превозвачите.

“Въпрос на политическа преценка е дали държавата ще намали акциза за превозвачите, аз съм доста скептичен дали това може да стане”, каза от своя страна Андрей Делчев, председател на Българска петролна и газова асоциация.
Валентин Кънев, председател на Балканската и черноморска петролна асоциация, съобщи, че приходите на големите петролни компании са намалели с около 30 - 40% от началото на годината.

 

Агенция „Фокус”

 

Димитър Николов: Цената на горивата у нас е по-висока от тази в Европа, защото има монопол на пазара

България в момента е на минималните акцизи в Европа по отношение на горивата. Цената на петролните продукти се състои от три елемента - цената преди да й се начислят акцизи и ДДС - да го наречем основа; после е цената с акциз и после цената с акциз, върху която е начислено ДДС. Големият проблем у нас е, че тази основа, поставена от “Лукойл”, преди да бъде начислен акцизът върху нея, е по-висока, отколкото в болшинството европейски страни. Това заяви пред Агенция “Фокус” търговският директор на СОМАТ Димитър Николов. По думите му - този проблем идва от монополното положение на петролната компания у нас. “Ако правителството отмени акцизите за даден период от време, нека теоретично си представим, че това стане, нямаме никаква гаранция, че цената на горивото ще падне, защото доставчиците на горива ще увеличат цената така, че ефектът от отпадналия акциз да отиде в доставчиците, а не в превозвачите и всички хора. Тук лекарството не е отмяна на акцизите, а да се коригира основата на цената преди да се начисляват акциза и ДДС”, допълни Николов.

Разходите за производство на горива в България са по-малки от тези в другите европейски страни. Също така - разходите за доставка на горивата у нас също са по-малки, коментира експертът. По думите му - на базата на този факт няма логика цената на горивата у нас да е по-висока от тази в другите страни в Европа. “И двата вида разходи в България са по-ниски от Западна Европа, а основната цена е по-висока. Това трябва да се преодолее”, каза още Николов.

На въпрос какви мерки трябва да вземе държавата, за да защити интересите на превозвачите, търговският директор на СОМАТ заяви: “Говорим за два вида мерки. Първият е да се намеси на пазара, защото има използване на монополно положение. Трябва да се премахне ефекта от това монополно положение и трябва да се осигури конкуренция, така че основата на цената да бъде същата като тази в Европа или по-ниска, защото разходите са по-ниски у нас за производство и дистрибуция на горива. Второ - ще помогне отмяна на акциза за определен период от време, но това трябва задължително да бъде съпроводено с намаляване на основната цена на горивото”.

Марта МЛАДЕНОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Румен Крумов: Да се говори за стачка на превозвачите е нелогично.

 

До момента не са водени преговори между представители на Националния съюз на превозвачите и представители на останалите сдружения в областта на транспорта за уточняване на позициите или за провеждане на общи стачни действия. Да се говори обаче за стачка на превозвачите е нелогично. Това каза за Агенция “Фокус” Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите. Той обясни, че сама по себе си една стачка не би могла да реши нито проблема с горивата, нито с акциза, нито каквото и да е друго нещо. Тя е само способ за въздействие само след като са изчерпани всички останали начини за постигане на искания. Все още не е извървян нормалният път, предхождащ провеждането на една стачка, подчерта Крумов.

„Когато се говори за проблеми в транспортния бранш, е напълно нормално те да бъдат коментирани с ресорното министерство. Националният съюз на превозвачите се въздържа от искане на среща с министър Петър Мутафчиев, тъй като изчакваме реакциите на колегите, чиито асоциации са по-зависими от цените на дизела”, заяви Румен Крумов. Той обясни, че леките превози са обвързани с друг тип горива, но беше категоричен, че това не означава, че те не биха работили в защита на интересите на членуващите в другите сдружения и асоциации.

„Нормалните стъпки, които би следвало да извърви всяка асоциация, представляваща някаква част от превозвачите в бранша, са да се предизвика вниманието и да бъде заявено желание за срещи с администрацията. Министерство на транспорта пряко няма да реши проблемите на превозвачите. То би могло да съдейства за решаване на проблемите с цените на горивата”, заяви Крумов. „Проблемът, когато говорим за цени на горива или за нещата, които превозвачите биха поискали като компенсация за повишените цени на горивата, са в компетенциите на Министерство на финансите и на финансовия министър”.

Росица ГЕОРГИЕВА

 

Агенция „Фокус”

 

Валентин Кънев: Очаква се натиск към нефтените компании.

 

Приходите на големите петролни компании са намалели с около 30 – 40% от началото на годината. Това се дължи на свиването на печалбите, които рафинериите реализират при преработката на горива. Това каза пред Агенция “Фокус” Валентин Кънев, председател на Балканската и черноморска петролна асоциация.
Печалбата на рафинериите намалява драстично и нефтените компании не могат да се похвалят с добри резултати, каза Кънев.

Покачването на цената на нефта компенсира обаче този проблем и повишава печалбите. Така компании като “Лукойл” могат да компенсират проблемите с рафинериите.

Необходими са нови инвестиции в разработването на нови находища.
Във връзка с заявеното от българските превозвачи недоволство заради цените на горивата Кънев каза, че е малко вероятно държавата да се откаже от приходите си.
Не очаквам държавата да се откаже от данъците, които са близо половината от цената на горивата, каза той.

Кънев каза още, че очаква нефтените компании да бъдат притиснати още да свалят таксите на рафинериите.

Не се очаква бензиностанциите да си намалят печалбата, защото тя е около 5% - 6%, каза Кънев. Той посочи, че е отминал бумът на строителството на нови бензиностанции в страната ни, това беше в период, в който печалбата им беше около 10%.

Сега положението се нормализира, каза Кънев. “При един натиск трябва да се очаква, че големите компании ще се справят, но на малките ще им бъде по-трудно”, допълни той.

Това се световни тенденции, особено в САЩ – пазарът ги притиска и те стесняват печалбите. Така обаче се ограничават инвестициите, отлагат се ремонти и се стига до продажби на рафинерии, какъвто е случаят с “Шел”.
Нефтените компании са в несигурна ситуация, заяви Валентин Кънев.
Запитан ще се повиши ли търсенето на биогорива, той посочи, че това би повишило цените в други сектори. Освен това едва ли може да се направи скок при биогоривата точно в този момент.

Компаниите обаче ще инвестират сериозно в нови находища, като се обръща голямо внимание на нетрадиционни места – например петролните пясъци в Канада; навлизането в дълбоководните части на моретата – в Мексиканския залив, Западния бряг на Африка.

Предстоят проучвания и в Черно море, където проучванията ще са в дълбоките части – на 1500 – 2000 метра дълбочина.

Надежда БОЧЕВА

 

Агенция „Фокус”

Миролюб Столарски: Превозвачите работят без печалба

 

Превозвачите чакат среща с министъра на транспорта Петър Мутафчиев и след това ще решат дали ще протестират. Това каза за Агенция “Фокус” председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски. По думите му срещата би трябвало да се проведе до понеделник - иначе ще започнат “законни протестни действия, такива, каквито правят превозвачите в Румъния и Гърция”, посочи той.

“Не може цената на горивото да е почти 50% от себестойността на превоза. Превозвачите работят без печалба. Вдигането на цената на дизела след 12 май със 7 ст. преля чашата”, допълни още той.

“Ако държавата не се намеси, за да бъде решен проблемът с високата цена на горивата - кой може да се намеси и да регулира тези неща", попита Миролюб Столарски.

По думите му правителството е изпреварило графика, определен от Европейския съюз, за увеличение на акциза на горивата. “Много е учудващо как в някой държави има по-висок акциз от нашия, а горивото е по-евтино като Австрия и Гърция”, допълни още председателят на БАСАТ.

“Не ви ли прави впечатление, че различни вносители в България внасят гориво от различно място, а цената на бензиностанциите е една и съща?", попита още той.
Столарски припомни, че българските фирми- превозвачи са около 9000, а в сектора работят около 400 хил. души.

Галина ДИМОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Цените на дизела са покачени изкуствено, според собственик на пътническа агенция.

 

Държавата трябва да се намеси и да регулира увеличението на цените на горивата, което се наблюдава всеки ден, каза за радио “Фокус”- Видин Вергил Алексиев, собственик на пътническа агенция. “ За да купуваме гориво на цени, които растат непрекъснато, трябва и ние да повишаваме цената на билетите, а оттам надуваме инфлацията”, категоричен бе Алексиев. Според него протестите на превозвачите са ефективен начин за разрешаване на проблемите и само така ще се обърне внимание на загубите в този сектор. Транспортният пазар е в криза и това ще продължава да е така, докато се стабилизира цената на горивото, увеличат се пенсиите и заплатите на хората, заяви превозвачът. Според него държавата е изоставила регулативната си функция в областта на автомобилния транспорт. Той бе категоричен, че цените на дизела изкуствено са покачени. “В Германия цената на литър дизелово гориво е 1.30 евро, а в България е - 1.54 лева. Това ще доведе до унищожаването на средните и малки транспортни и превозвачески фирми”, каза Вергил Алексиев. Според него държавата може да разреши кризата, настъпила в автомобилния транспорт, като спре увеличаването на цените на горивата, маслата и като контролира потока от пари, постъпили от закупуването на винетки. Пътищата са в много лошо състояние, а цените на винетките за автобуси и тежкотоварни превозни средства надхвърлят 1 000 лева, заяви Алексиев. При липса на винетка глобата за автомобил е 500 лева. В същото време пътническите и транспортни фирми непрекъснато търпят загуби от ремонтите на изпотрошения по българските пътища транспортен парк, каза той.

Димитър СТЕФАНОВ

 

Агенция „Фокус”

 

Андрей Делчев: Трябва да е ясно, че огромна част от цените на горивата отиват в държавната хазна

 

Акцизът на горивата в България ще расте с постоянна тенденция, тъй като догонваме нивата, които Европейският съюз ни е поставил. В България можем да очакваме цените да се повишават в средносрочен план. Това каза пред Агенция “Фокус” Андрей Делчев, председател на Българска петролна и газова асоциация. Делчев обясни, че цените на горивата зависят преди всичко от производствените цените на петрола, от маржа на търговците, както от акцизи и ДДС, които държавата събира.

“Държавните тежести у нас в цените на горивата вече достигат 50%, което не е изненадващо, защото в повечето страни от Европейския съюз ДДС-то и акцизите представляват повече от 60% от цената на горивата. За всеки от потребителите трябва да е ясно, че една огромна част от цените на горивата отиват в държавната хазна под една или друга форма”, посочи председателят на Българска петролна и газова асоциация.

По думите му ценообразуването на горивата може лесно да бъде проверено в Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ). Според Делчев печалбата на дистрибуторите е в рамките на минимални размери и не подлежи на по-нататъшно намаление. “През 1999 г. държавата либерализира цените на горивата - дотогава цените се определяха с акт на Министерски съвет, който налага максимални цени на горивата. Тогава Министерски съвет прие според мен правилното решение, че пазарът в България е толкова конкурентен и не се налага административна намеса и освободи цените. От този момент насам цените на горивата в България се контролират от търсенето и предлагането и от конкуренцията, която у нас е много голяма. Либерализацията на българския пазар довежда до навлизането на големи чужди оператори, което подобри качеството на услугата”, посочи Андрей Делчев.

Галина ДИМОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Теодор Дечев: ССИ подкрепя превозвачите, що се отнася до акцизната политика.

Петролът е борсова стока, цените й се повишават в резултат най-вече на политически фактори, които са глобални. Всички отлично знаем на какво се дължи ръстът на цените на петрола. Това каза пред Агенция „Фокус” Теодор Дечев, заместник-председател на Съюза за стопанска инициатива (ССИ).

„В писмото се казва това, че Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюз на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) са двете национално-представени браншови организации, които представляват правата и законните интереси на превозвачите в България. Употребата на пълен член означава, че се твърди, че те са единствените национално-представени, което не е вярно. В един момент, в който те повдигат такива сериозни проблеми, този начин да се изолират от останалите представителни организации, е дълбоко погрешен. Той издава определено ниво на неопитност в индустриалните отношения”, каза Дечев.

Той посочи, че протестите на превозвачите срещу акцизната политика са основателни. „ССИ изцяло подкрепя протестите на превозвачите, що се отнася до акцизната политика. Трябва да се направи едно важно уточнение. Повишението на акцизите е заложено в така наречената програма за финансова европейска интеграция.

Но също така трябва да се подчертае, че тази година имаше ударно предсрочно увеличаване на акцизите в нарушение на програмата, с което фактически Министерство на финансите си спести необходимостта да повишава акцизите в предизборната година – 2009”, посочи Дечев. По думите му - затова през тази година се консумира ударно повишаване на акциза на дизеловото гориво.

„Колегите от БАСАТ и СОАТ не е лошо да си спомнят каква позиция заеха през 2003 г., когато ние протестирахме за безумното увеличение на пропан-бутана. И как тогава те подкрепиха точно интересите на „Лукойл”. Но в момента техният протест е основателен и независимо от някои техни разминавания с нас през минали години, ние ги подкрепяме”, обясни икономистът.

„Що се отнася до въпросите, които са на национално равнище, какъвто е акцизната политика, мога да кажа, че поначало ССИ е многогодишен критик на акцизната политика. Подкрепяме протеста на БАСАТ и СОАТ най-вече в частта му, където те искат да се приложат някои европейски практики за възстановяване на акциза, цитирайки в писмото си Франция, Белгия, Холандия и Испания. Затова те са напълно прави”, каза още Дечев.

Що се отнася до искането на браншовиците държавата да се намеси, за да отпаднат изцяло съмненията, относно убеждението, че високите цени на дизела се поддържат изкуствено от големите петролни компании, той запита - как да се намеси държавата: „Да обяви „Шел” за персона нон-грата в България? В България големите петролни компания работят, за да могат екологичните горива като пропан-бутана и метана да имат хубави акцизи, които ги оскъпяват и ги правят по-неконкурентноспособни, спрямо бензина и дизела”, каза още Дечев.
Дечев припомни, че преди време браншовият Съюз за стопанска инициатива в транспорта организира голям протест в Перник. „Протестът на двете организации е доста основателен, що се отнася до невъзприемането на европейските практики по възстановяването на акциза. Те имат пълното основание да негодуват за това, че през тази година повишаването на акцизите включваше и предвиденото увеличаване на акциза за следващата година. Но докато те протестират, финансовата година ще мине”, посочи Теодор Дечев.

Людмила СПАСОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Политическа преценка е дали държавата ще намали акциза за превозвачите, смята Андрей Делчев

 

Въпрос на политическа преценка е дали държавата ще намали акциза за превозвачите, аз съм доста скептичен дали това може да стане, каза пред Агенция “Фокус” Андрей Делчев, председател на Българска петролна и газова асоциация. По думите му обаче всяка форма на подпомагане или на намаляване на акциз спрямо категория потребители подлежи на одобрение от Европейския съюз. “Истина е, че съществуват категория потребители на горива, които ползват бензин с по-нисък акциз. Това са земеделските стопани, работещите в горската промишленост и други, които купуват бензин на пазарна цена, но след това по определен механизъм им се връща една голяма част от акциза. Така те практически купуват много по-евтини горива ”, каза той. Тази възможност се базирала на директива на Европейския съюз, която е транспонирана в българското законодателство. "Всеки би могъл да поиска намаляване на акциза, както често от различни сектори искат намаляване на ДДС-то заради социални съображения", допълни Андрей Делчев.

“Привърженик съм на идеята, че там, където има административна намеса по отношение на цени - има деформация и дефицит. Когато държавата залага определени цени, тя го прави с оглед на политически съображения и в е доста далече от икономическа необходимост. И в момента има контрол на цените на горивата от Комисията за защита на конкуренцията”, каза още той.

Галина ДИМОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Мария Капон: Не е възможно в средата на година да има намаление на акциза върху горивата.

 

В средата на годината не считам за възможно да има намаление на акциза върху горивата или частично облекчаване за превозвачите, заяви пред репортер на Агенция "Фокус" независимият депутат и председател на Единна народна партия Мария Капон. Тя бе потърсена за коментар дали е възможно правителството да намали цената на горивата или да облекчи превозвачите, за да бъдат избегнати протести на бранша.
“Това, което правителството направи, е, че избърза с увеличаване акциза върху горивото”, коментира Капон. Според нея проблем за превозвачите е както високата цена, така и ДДС-то върху горивото. Тя бе категорична, че превозваческият бранш не бива да бъде разделян на международни и вътрешни превози или по различни видове транспорт, тъй като всички ползват гориво. В момента има облекчение единствено за селскостопанската техника и то е направено с цел улесняване на земеделските производители. На въпрос какво трябва да направи правителството, за да реши проблема, Капон заяви: “Българското правителство не е готово да посрещне такова нещо, а протестът на превозвачите е част от демокрацията – всеки има право да протестира”.

Марта МЛАДЕНОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Мартин Димитров: Превозвачите да искат данъкът да се превърне в качествени пътища.

 

Единственото, което могат да направят превозвачите, е да попитат правителството - защо увеличи предсрочно акцизите у нас и как се харчат събраните от него пари. Това каза пред Агенция “Фокус” зам.-председателят на Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание Мартин Димитров във връзка с протестното писмо на българските асоциации, от което става ясно, че акцизът на горивата е прекалено висок, спрямо този в други европейски страни. Депутатът е категоричен, че няма процедура по възстановяване на акциз - нещо, което в писмото си превозвачите искат.

По думите му - през последните две години акцизите на горивата в България са били увеличени предсрочно. Депутатът от ОДС обясни, че увеличаването на размера на акцизите по принцип би трябвало да се прави плавно по определен от Министерството на финансите график за достигане на минималните нива на акцизите в ЕС, където е посочено по години с колко трябва да се увеличава размерът на акцизите. Правителството ни обаче не се е съобразило с графика и е увеличило акцизите за горивата. “Правителството увеличи акцизите предсрочно с години напред с обяснението, че това се правело, за да може страната ни да бъде приета във валутно-курсовия механизъм, в който България трябва да участва две години, за да възприеме еврото като валута. Както се вижда - въобще не ни поканиха в този механизъм и се оказва, че увеличението на акцизите е напразно, и глупаво бяха увеличени акцизите върху горивата. Това доведе до по-висока инфлация за този период, защото поскъпването на цените на горивата се отразява на всички останали цени - на сиренето, кашкавала, млякото, хляб и т.н.”, каза Димитров.

Според него - у нас има едно-единственото гориво, за което нивата на акциза са над европейските изисквания, и това е пропан-бутанът, чийто акциз в момента е с около 30% над изискванията на ЕС. При всички останали горива ставката на акциза е на ръба на изискванията на ЕС. “Това, което могат да поискат превозвачите, е данъкът да се превърне в качествени пътища”, допълни той.

Галина ДИМОВА

 

Агенция „Фокус”

 

Превозвачи ще блокират пътища, ако държавата не предприеме мерки срещу поскъпването на горивата.

 

Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюз на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) изпратиха протестно писмо до Министерство на транспорта, Народното събрание и парламентарната комисия по транспорт и съобщения, съобщиха за Агенция “Фокус” браншовите организации. В писмото превозвачите заплашват с протест, ако държавата не предприеме „незабавни и адекватни мерки” за неутрализиране на влиянието от поскъпването на горивата: „Ако не бъдат предприети незабавни, адекватни мерки от държавата, за неутрализиране на влиянието от поскъпването на горивото, ще протестираме, чрез затваряне на основните транспортни артерии в страната, тъй като другите средства на комуникация са изчерпани”, се казва в писмото.

„Необходимостта от настоящото писмо е обоснована от изключително тежките икономически условия, в които се налага в последно време да работим. Към настоящия момент транспортният пазар в България се намира в криза, която представлява обективно отражение на ситуацията в страната. Българският превозвач е принуден да оцелява в извънредни условия – високи цени на горивата, липса на адекватни мерки за защита от страна на държавата, която е изоставила изцяло регулативната си функция в областта на автомобилния транспорт”, пише в текста на писмото.

В писмото се заявява още, че държавата се е оттеглила напълно от регулацията в сферата на автомобилните горива. Превозвачите предлагат няколко начина, с които държавата може да се намеси, без да упражнява непозволен контрол над пазара.
Според тях – държавата може да се намеси, на първо място - като задвижи финансовия лост за промяна на акциза или въведе облекчен режим при заплащането му от превозвачите. „Акцизът е косвен данък и се калкулира в цената на горивата. Ето защо той е мощно икономическо средство за влияние върху пазарната ситуация”, се казва в писмото.

„Считаме, че следва държавата да се намеси веднага и най-после да проведе последователна политика в областта на косвените данъци, които касаят транспорта. Считаме за логично и обосновано, автомобилният превозвач да бъде третиран като краен потребител на гориво и да попадне под хипотеза, според която има право на възстановяване на платения акциз. Различният режим на данъчно третиране в областта на косвените данъци е основната предпоставка за създаване на условия за нелоялна конкуренция между транспортни фирми от различните държави-членки. В страни като Франция, Белгия, Холандия, Испания и др., възстановяват акциза на горивото на транспортни фирми от държавите-европейски членки. В Италия, този въпрос е решен като автомобилния превозвач, получава акциза, под формата на дотации и компенсира в голяма степен загубата от плащането му”, пише в писмото.
На второ място държавата следва да се намеси, за да отпаднат изцяло съмненията, относно убеждението, че високите цени на дизела се поддържат изкуствено от големите петролни компании и те диктуват и манипулират българския пазар на гориво. Спешната намеса на държавата е необходима и с оглед обстоятелството, че кризата в транспорта неминуемо ще доведе до негативни последици за цялата българска икономика.

 

Агенция „Фокус”

 

Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) и Съюз на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) изпратиха протестно писмо до Министерство на транспорта, Народното събрание и парламентарната комисия по транспорт и съобщения. Агенция "Фокус" публикува пълния текст на писмото на двете организации.

 

БАСАТ И СОАТ са двете национално представени браншови организации, които представляват правата и законните интереси на превозвачите в България.
Необходимостта от настоящото писмо е обоснована от изключително тежките икономически условия, в които се налага в последно време да работим. Към настоящия момент транспортния пазар в България се намира в криза, която представлява обективно отражение на ситуацията в страната. Българския превозвач е принуден да оцелява в извънредни условия – високи цени на горивата, липса на адекватни мерки за защита от страна на държавата, която е изоставила изцяло регулативната си функция в областта на автомобилния транспорт.

За последната година дизелът е поскъпнал със 70 стотинки, като буквално ежедневно продължава да се повишава цената му. Вярно е, че цената на дизела на световния пазар достигна невероятни размери, но също така е вярно, че цената на дизела в много от страните членки на Европейския съюз, а и извън него е доста по-ниска от българската. Нещо повече, в тези държави акцизите върху горивата са с по-висока ставка от определената в България, а крайната продажна цена на дизела е по-ниска. Свидетели сме на ситуация, в която бензинът е по-евтин от дизела с около 10 стотинки. Акцизът на бензина в България е 635 лева, а на дизела 535 лева на 1000 л. тоест разликата е 100 лева или близо 50 евро. Ако сравним с държави от ЕС се вижда, че разликата между акцизите за двата вида гориво е 6 пъти по-голяма в Холандия, 4 пъти по-голяма в Португалия, почти 5 пъти по-голяма в Белгия и във всички тези държави дизелът е по-евтин отколкото бензина. Но дори в страни като Гърция, където разликата в акцизите между дизел и бензин не е много различна от България, дизелът е по-евтина на бензиностанцията. Факт е, че у нас държавата се е оттеглила напълно от регулацията в сферата на автомобилните горива. Как може да се намеси държавата, без да упражнява непозволен контрол над пазара?

На първо място, като задвижи финансовия лост за промяна на акциза или да въведе облекчен режим при заплащането му от превозвачите. Акцизът е косвен данък и се калкулира в цената на горивата. Ето защо той е мощно икономическо средство за влияние върху пазарната ситуация. Акцизът се включва в данъчната основа за облагане с ДДС и представлява един от инструментите, с които Държавата може да регулира пазара. Считаме, че следва държавата да се намеси веднага и най-после да проведе последователна политика в областта на косвените данъци, които касаят транспорта. Считаме за логично и обосновано, автомобилният превозвач да бъде третиран, като краен потребител на гориво и да попадне под хипотеза, според която има право на възстановяване на платения акциз. Различният режим на данъчно третиране в областта на косвените данъци е основната предпоставка за създаване на условия за нелоялна конкуренция между транспортни фирми от различните държави-членки. В страни като Франция, Белгия, Холандия, Испания и др., възстановяват акциза на горивото на транспортни фирми от държавите-европейски членки. В Италия, този въпрос е решен като автомобилния превозвач, получава акциза, под формата на дотации и компенсира в голяма степен загубата от плащането му.

На второ място държавата следва да се намеси, за да отпаднат изцяло съмненията, относно убеждението, че високите цени на дизела се поддържат изкуствено от големите петролни компании и те диктуват и манипулират българския пазар на гориво. Спешната намеса на държавата е необходима и с оглед обстоятелството, че кризата в транспорта неминуемо ще доведе до негативни последици за цялата българска икономика.

Процесът на непрекъснатото поскъпване на дизела има пряко и незабавно отражение върху финансовата стабилност на българските транспортни фирми. След като превозвачите инвестираха огромни средства в екологично чисти автомобили, с днешните цени на дизела те са поставени на ръба на оцеляването. Принудени от липса на алтернатива и обезверени от нехайството на държавата, относно спекулативното повишаване на цените ще предприемем решителни протестни действия. Ако не бъдат предприети незабавни, адекватни мерки от държавата, за неутрализиране на влиянието от поскъпването на горивото, ще протестираме, чрез затваряне на основните транспортни артерии в страната, тъй като другите средства на комуникация са изчерпани.




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ssi
Категория: Други
Прочетен: 1568720
Постинги: 141
Коментари: 355
Гласове: 2148
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930