Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.01.2007 18:36 - ССИ сезира Омбудсмана за нарушение на Закона на личните данни при изпращането на сметките за топло- и електроенергия.
Автор: ssi Категория: Други   
Прочетен: 1837 Коментари: 0 Гласове:
0




Изх. № 025/29.01.2007 г.

ДО

Г-Н ГИНЬО ГАНЕВ

НАЦИОНАЛЕН ОМБУДСМАН

НА Р. БЪЛГАРИЯ

Уважаеми г-н Ганев,

Предмет на настоящата жалба са форматът и начинът на разпространение на сметките за топлоенергия (парно) и електроенергия от „Топлофикация” – София и съответно от Енергоразпределение – Столично.

Тъй като сметките за изразходвана електро- и топлоенергия са вид кореспонденция между дружествата и техните потребители смятаме, че е недопустимо същите (сметки) да се разпространяват (разнасят), без да са поставени в непрозрачен плик, от куриери или служители на дружествата, върху хвърчащи бележчици, на които изобилстват всякакви лични данни. Изписват се: точният адрес, трите имена, както и дължимите суми, стари и нови задължения, а понякога и абонатния номер на отделния потребител. Тези хвърчащи бележчици много често се оставят върху пощенските кутии във входовете, подпъхват се под вратите, когато входовете са заключени или просто се пускат на пода. Така всеки е в състояние да разбере, какви средства отделя всяко едно домакинство за електроенергия и топлоенергия, да види кога и по колко плаща и дали плаща, да си направи заключения за материалното благосъстояние на всяко едно домакинство.

Не са редки случаите, в които сметките на публични личности, се появяват в средствата за масова информация. Това щеше да е по-трудно и лесно проследимо, ако сметките за парно и ток пристигаха, както е нормално, в непрозрачни пликове, запечатани и доставени по цивилизован и контролиран начин. Вместо това, всеки служител на Топлофикация” – София или Електроразпределение – Столично, който разнася месечните сметки, може да си направи копие от всяка сметка, което след това да използва по свое усмотрение. Безстопанствено оставените, не поставени в пликове сметки, могат да дадат ценна информация не само за икономическото състояние на дадено домакинство, но и за броя на неговите членове, която да бъде използвана по користен и нарушаващ интересите на гражданите начин. Тук става дума за елементарната необходимост от професионално и цивилизовано отношение към потребителите, от което двете цитирани дружества видимо са доста далече.

Ясно е, че неприкосновеността на личния живот на потребителите не е сред приоритетите на „Топлофикация” – София и „Електроразпределение” – Столично, след като тази практика продължава с години. Въпреки, че в страната ни е приет Закон за личните данни и че Р. България вече е пълноправен член на ЕС, нищо не се променя.

Неотдавна в поредица информации на Информационна агенция „Фокус” бе поставен въпросът дали тези дружества нарушават изискванията на Закона за личните данни. Двете дружества заявиха, че няма нарушение на този закон при разпространение на месечните им сметки за абонатите. Законодателят обаче, е гарантирал точно чрез този закон неприкосновеността на личния живот, чрез осигуряване на защита на физическите лица при неправомерно обработване на свързаните с тях лични данни в процеса на свободното движение на данните. По смисъла на Закона, лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическото лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци, свързани с неговата физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна или социална идентичност. Законодателят е предвидил администраторът на лични данни да предприеме необходимите технически и организационни мерки, за да защити данните от неправомерен достъп, изменение или разпространение, както и от други незаконни форми на обработване.

Администраторът е задължен да взема специални мерки за защита, като в случая с пренасянето и доставянето на сметките смятаме, че е недопустимо същите да бъдат в неопакован и незащитен от външно влияние вид. Смятаме, че минималното ниво, на технически и организационни мерки за защита на личните данни което следва да осигурят „Топлофикация” – София и Електроразпределение – Столично, е поставянето на месечните сметки на абонатите в непрозрачни, запечатани пликове.

 

Що се отнася до съдържанието на сметките, смятаме, че е редно абонатите да получават надлежно издадени фактури, така, както това е изпълнено от мобилните GSM оператори, от БТК и от „Софийска вода”. В издаваните от тях документи се съдържа предвидената по закон информация за потребление, начислени лихви, ДДС и др.

 Уважаеми г-н Ганев,

Във връзка с горното изложение, моля да разгледате представения от нас казус и да вземете отношение, в рамките на Вашите законово определени компетенции. Позволете още един път да изразя най-отличните си към Вас почитания.


С уважение: 

Теодор Дечев

 

Заместник председател
на УС на ССИ




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ssi
Категория: Други
Прочетен: 1568452
Постинги: 141
Коментари: 355
Гласове: 2148
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930